Min väg till pengarna

Hej och välkommen till min nyinförskaffade blogg som skall komma att handla om min ekonomi och hur den urartar sig på ett förhoppningsvis positivt sätt. Då jag blivit inspirerad utav andra bloggar grundade på samma tema startades mitt driv och nu är jag en officiell wannabe. Jag har under senare tider funderat kring rikedom, och vägar till att gå mot ljusare tider i ett ekonomiskt perspektiv. Har av den anledningen hört mig för och försökt läsa om investeringar i form utav fondsparande samt aktieinvest. I skrivande stund har jag inget utav de tidigare nämnda investeringsformerna. Det jag har är ett startkapital vilket jag sparat sedan 13 fyllda vårar. Jag är nu 18år och äger en blygsam förmögenhet på 67'000kr. Jag arbetar heller inte utan är student i ett år framåt. Därefter skall jag sättas i arbete hos min far och i hans verksamhet. Jag har insett att ekonomi är ett svårhanterligt ämne och att investeringar är svårt att göra samt att de är riskabla då man inte har någon inkomst. Däremot är väl att spara aldrig för tidigt? De enda resurser som faller hos mig månadsvis är studiebidrag 1000kr och ibland en lön på mellan 400-1600kr. Jag kommer imorgon att kontakta min rådgivare på Swedbank för att höra ifall hon vill hjälpa en vilsen själ att starta ett konto för att handla med aktier. Mina 67'000kr ligger hos dem idag med en relativt värdelös ränta, idén är då att placera dessa pengar i andra investeringsformer. Det är steg 1.

Ni som är intresserade kommentera gärna, jag behöver all hjälp jag kan få!!

Nu ska jag ta med min 8-årige bror till badhuset och plaska lite.

take care /J


Kommentarer
Postat av: Naomi

Va kul me ny ekonomiblogg! Jag var i precis din sits för fyra år sedan, dock me hälften av ditt sparkapital. Vad jag gjorde var att ta mitt kapital och la in på en depå hos en närmäklare istället, ja valde aktiespar.se. Då blir dina affärer, när du väl kommer börja göra dom, väldigt mycket billigare än om du skulle gjort dom hos din bank (och ha depå hos nätmäklare e helt riskfritt). Andra tipset är att börja handla med små summor. Det finns tusen ord och termer på börsen man behöver kunna och lära sig alltihop tar tid, ja lär mig än idag nya. Tredje tipset e att tro på det du gör! Folk kommer säga till dig att det inte går att tjäna pengar på börsen eftersom du har litet kapital och inte är påläst. Det är helt fel! Jag har tjänat över 12% varje år sedan dess och ja va en newbi precis som dig.

Lycka till!
=)

2008-05-09 @ 13:05:46
URL: http://naomib.blogg.se
Postat av: Albin

Hej, skaffa en depå hos Avanza istället för Swedbank! Bättre översikt och framförallt lägre cortage-avgifter.

2008-05-11 @ 21:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0